Serdecznie zapraszamy na wykład w ramach 27. Festiwalu Nauki

dr Anna Kurowicka
Nie tylko roboty, kosmici i geniusze: aseksualność w amerykańskiej kulturze popularnej

24 września, godz. 17:00 – 18:30
Kampus Centralny, Krakowskie Przedmieście 26/28
Stara BUW, sala 114
wstęp wolny

3 OZN

Aseksualność długo była w kulturze popularnej niewidoczna, a kiedy już się pojawiała, postaci aseksualne bywały sprowadzane do robotów, kosmitów, lub innych „nieludzkich” dziwaków. Ta sytuacja zmienia się wraz z rosnącą widocznością aseksualności i wiedzy na jej temat. W czasie wykładu przyjrzymy się różnym wcieleniom aseksualności w amerykańskiej popkulturze oraz zastanowimy się nad tym, jak rasa i płeć wpływają na konstrukcję aseksualnych postaci. Porozmawiamy między innymi o serialach “BoJack Horseman” i “Teoria wielkiego podrywu”, powieściach dla młodzieży oraz literaturze science fiction.

dr Anna Kurowicka  – absolwentka filologii angielskiej na Uniwersytecie SWPS i amerykanistyki w Ośrodku Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego. W 2018 r. obroniła na Wydziale Polonistyki UW doktorat dotyczący polityki aseksualności. Od początku swojej kariery naukowej zajmuje się tematyką płci, seksualności oraz kultury popularnej.

W ramach realizowanego w latach 2021-2024 grantu Narodowego Centrum Nauki „Sonata” dr Kurowicka bada reprezentację aseksualności w amerykańskiej popkulturze, ze szczególnym uwzględnieniem przecięcia tej tożsamości z rasą, płcią i (nie)pełnosprawnością. Dotychczasowe wyniki badań na ten temat przedstawiła w takich czasopismach jak „Feminist Formations”, „Fat Studies”, „Teksty Drugie”, „Studia de Cultura”, a także w rozdziałach monografii publikowanych przez wydawnictwa Palgrave Macmillan i Routledge. Dr Kurowicka bada aseksualność już od 2012 r. Od 2014 r. regularnie uczestniczy w konferencjach amerykańskiego National Women’s Studies Association, gdzie nawiązała relacje z badaczkami i badaczami, aktywistami i aktywistkami zajmującymi się tym tematem. W latach 2019-2021 pełniła funkcję współprzewodniczącej Asexuality Studies Interest Group powołanej w ramach NWSA. Kursy prowadzone przez nią w Ośrodku Studiów Amerykańskich UW skupiają się przede wszystkim na analizie zjawisk społecznych i kultury popularnej za pomocą narzędzi wypracowanych w ramach gender studies, queer studies i disability studies.

Year 2023/2024

April 29: I Settle for Nothing but the Best: Biomedicalization in the Mass Effect Franchise

April 25, 2024

Weird Fictions Research Group cordially invites you to a lecture about biomedicalization in the Mass Effect franchise! In this lecture, we delve into the concept of biomedicalization within the sci-fi franchise, exploring how advancements in genetics, cybernetics, and artificial intelligence reshape the fate of humanity, at the cost of human privacy.

Year 2023/2024

April 26: Bad Gays and They/Them Armies: Homonationalism and its Backlash

April 16, 2024

We are pleased to invite you to a lecture by Ben Miller and Huw Lemmey, the hosts of Bad Gays, “a podcast about evil and complicated queers in history” and the authors of Bad Gays: A Homosexual History.

Year 2023/2024

April 26-27: Status Quo/Status Queer

April 16, 2024

The aim of the conference is to create an opportunity for MA and BA students at the American Studies Center and Institute of Applied Social Sciences to present their research projects and facilitate an exchange of inspiring ideas.

Year 2023/2024

April 16: Screening of Nostalgia and Elegy in the Streets by Jim Hubbard

April 16, 2024

Join us for a screening of films by Jim Hubbard, who has been making experimental films about lesbian and gay activism and community building since the mid-1970s. The screening will be followed by an audience Q&A with the filmmaker.

Year 2023/2024

15 Kwietnia: Monstrualna Kobieta kontra Patriarchat: Czy “horror ciąża” to nowy wyraz kobiecej siły?

April 15, 2024

Drogie Osoby Studenckie, serdecznie zapraszamy na kolejne wydarzenie Sekcji Studenckiej Pracowni Gender/Sexuality! Na najbliższym spotkaniu dowiemy się, czy dekonstrukcja patriarchalnych wyobrażeń na temat ciąży jest możliwa oraz jak współczesna kultura audiowizualna odbiera dwoistość tożsamości, jaką dotknięte są ciężarne.